Bedlam #1

Wat ben ik een enorme fan van seriemoordenaars en hun psyche. Ik was dus ook helemaal verkocht toen ik deze eerste van Bedlam in mijn poten kreeg. De coverart deed mijn esthetiek lievend hartje al sneller slaan en toen ik de eerste pagina’s omsloeg en begon te lezen wist ik dat deze comic en ik voor elkaar gemaakt waren.

Een gruwelijke massamoord in een theater en een angstaanjagende seriemoordenaar die zit te kaarten met een klein meisje. Wachtend op zijn arrestatie. Wanneer zijn nemesis arriveert snijdt hij ook nog de keel van dat meisje over. ‘De dood van duizenden is een statistiek, de dood van één is een drama.’

Bedlam gaat over deze seriemoordenaar en het proces er rond, de massahysterie, de autoriteiten die alles proberen op te doeken en de gespleten persoonlijkheid van een jongeman. Gehuld in zwart en rood wordt de lezer meegenomen in het doen en laten van Madder Red, deze seriemoordenaar. Wanneer we dan terugflitsen naar de jongeman – waarvan we na het lezen van de comic bepaalde vermoedens hebben, staan we opeens in een wereld vol kleur.

Nick Spencer ( Morning Glories, Thief of Thieves) en artiest Riley Rossmo ( Rebel Walk, Green Wake) hebben hier wat fantastisch neergezet. De art is ruw maar spreekt zelfs de meest kieskeurige lezer aan. De ruwe kantjes aan het kille zwart en wit zetten een perfecte sfeer om het verhaal in op te hangen. Een soort emotionele kapstok die de kilheid van de mensen in een grootstad symboliseert, het mechanisme van de perfecte massamoordenaar. Het verhaal en de tekst zitten ook op een perfecte golflengte. De arrogantie van Madder Red en de besluiteloosheid van de onbekende jongen worden perfect in woorden omgezet. Na enkele zinnen al heb je de indruk dat je met uitgediepte personages te maken hebt. Dit maakt natuurlijk van dit materiaal een zeer sterke comic.

Momenteel heb ik nog niets aan te merken op dit exemplaar. Bedlam is nu al één van mijn favoriete comics van dit jaar. Het artwork, het verhaal… alles klopt als een enorm grote bus! Als ik volgend jaar geen Madder Reds zie op Facts ga ik zwaar teleur gesteld zijn!